preloader
ابزارآلات چرمدوزی

راه اندازی کار چرمدوزی در خانه چقدر هزینه دارد؟

در این مطلب هزینه های اولیه راه اندازی چرمدوزی در خانه و تنوع ابزارهای مورد نیاز را بررسی میکنیم و تلاش میکنیم تا با کمترین هزینه ها، یک کسب و کار کوچک خانگی را ایجاد کنیم.

آپدیت فروردین 1402

در سالهای اخیر و با رشد شبکه های اجتماعی و ایجاد فرصت های رایگان بازاریابی و فروش و از طرفی پدیده پاندمی کرونا که باعث شد بسیاری از مشاغل خرد با آسیب هایی روبرو باشند، هنرهای دستی و مشاغل خانگی کم سرمایه بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

یکی از این هنرهای دستی که لازمه آن خلاقیت، سرمایه پایین برای شروع و جای کمی برای انجام کار نیاز دارد راه اندازی کار چرمدوزی در خانه است. چرمدوزی به دسته چرمدوزی صنعتی و چرمدوزی کارگاهی کوچک و خانگی دسته بندی میشود که در این مقاله به چرم دوزی خانگی و میزان هزینه ی اولیه برای شروع میپردازیم.

برای چرمدوزی در خانه بهتر است ابتدا ابزارهای اولیه و ساده را خریداری کنید تا پس از مدتی تصمیم بگیرید که آیا این کار با روحیات، توانایی های تولید و فروش و شرایط شما سازگاری دارد یا خیر؟ در ادامه این مطلب لوازم ابتدایی و میزان بودجه ای که نیاز است را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

مواد اولیه و ابزارهای مورد نیاز برای چرمدوزی خانگی سطح مبتدی:

1- چرم

اولین و مهمترین متریال اولیه این هنر، چرم میباشد. بهتر است برای شروع از چرمهای مصنوعی یا چرمهای بزی استفاده نمائید. مطمئنا درابتدای راه مقدار زیادی چرم را تبدیل به ضایعات خواهید کرد و چه بهتر که از چرمهای ارزان استفاده کنید تا متحمل هزینه های زیاد نشوید تا پس از مدتی کسب تجربه و زماینکه دستتان به اصطلاح راه افتاد، از چرم های مرغوب استفاده کنید.

در بازار فروش چرم طبیعی، معیار اندازه‌گیری و فروش چرم فوت یا پا میباشد که به هر مربع 30*30 سانتیمتر یک فوت یا یک پا میگویند.

در زمان به روز رسانی این مقاله، قیمت هر پا چرم بزی موجود در بازار که فروش آنها بیشتر رایج است از 25 الی 45 هزار تومان و چرم گاوی معمولی از 35 تا 150 هزار تومان میباشد. بر فرض اینکه شما سه جلد کامل چرم بزی برای شروع کار خرید کنید و میانگین مساحت هر پوست 7 فوت باشد و قیمتی معادل میانگین 35/000 تومان بابت هر فوت بپردازید، شما 735/000 تومان بابت خرید چرم پرداخت میکنید.

چرم
چرم

2- نخ موم زده

نخ موم زده بعد از چرم پر مصرف‌ترین ماده اولیه مصرفی چرمدوزی میباشد. نخ‌های موم‌زده در شماره ها، متراژها و برندهای مختلفی موجود هستند که به لحاظ کیفیت، نخ موم زده تولید ترکیه بهترین و رایج‌ترین نخ مصرفی در بازار امروز به شمار میرود. فروشنده‌های لوازم چرمدوزی برای اینکه هزینه‌های پرداختی توسط هنرمندان چرمدوز را کاهش دهند، نخ ها را از دوک‌های 500 متری باز کرده و بصورت 20 متری به فروش میرسانند تا چرمدوزان بتوانند تنوع رنگی بالایی را با پرداخت هزینه کم در کارگاه خود داشته باشند. نخ موم زده 20 متری در تاریخ بروزرسانی این مقاله حدود 17/000 هزار تومان قیمت دارد.

اگر شما 10 رنگ مختلف نخ شماره یک با قیمت 17/000 تومان خریداری کنید، مجموعا 170/000 تومان بابت خرید نخ پرداخت خواهید کرد.

نخ موم زده
نخ موم زده

3- سوزن چرمدوزی

قطعا برای دوختن چرم و استفاده از نخ شما به سوزن نیاز خواهید داشت. سوزنها هم همانند نخ ها در برندها و شماره های مختلفی در بازار موجود هستند. معمول ترین سوزن مورد استفاده برای نخ شماره یک و شماره های پایین تر، سوزن شماره 18 میباشد که قیمت آن امروز در ازای هر بسته 25 عددی 35/000 تومان میباشد. تفاوتی که سوزن مخصوص چرمدوزی با سایر سوزن های خیاطی دارد این است که نوک این سوزن ها گرد شده و تیز نیستند.

سوزن چرمدوزی
سوزن چرمدوزی

4- سمبه تک سر

برای سوراخکاری روی چرم به هر منظوری که باشد نیاز است سمبه مناسب با سایز مناسب تهیه نمایید. معمولا سنبه های شماره نیم تا بیست، یک ست کاربردی محسوب میشوند اما نیاز نیست در ابتدای کار شما همه این سنبه ها را تهیه کنید . پیشنهاد میکنم برای شروع کار سمبه‌های زیر را تهیه کنید که معمولا برای اکثر کارها نیازتان را رفع میکنند. برای سایزهای 0/5 – 1 – 5 – 10 – 15 – 20 میلیمتر و هر کدام یک عدد، سر جمع میبایست حدود 300/000 تومان برای خرید سنبه تک سر هزینه نمود.

سمبه تک سر
سمبه تک سر

5- کاتر

برای برش چرم روشها و ابزارهای مختلفی وجود دارد اما رایج ترین آنها کاتر است که خود به چندین نوع مختلف تقسیم میشوند. انواع کاتر با تیغه صاف باریک، گرد، کاتر قلمی و … گونه های مختلف کاتر هستند که هر کدام کارایی و مورد مصرف خاصی دارند . برای شروع کار چرمدوزی یک عدد کاتر با تیغه صاف 18 میلیمتری با چند عدد تیغ اضافه کار راه‌انداز و مناسب خواهد بود. برای این ابزار چیزی حدود 80/000 تومان باید هزینه کنید.

کاتر سربی

6- درفش

درفش عضو جدا نشدنی از کار چرمدوزی و سراجی است. از قدیم چرمدوزان در هنگام دوخت چرم از درفش استفاده مینمودند و امروزه هم با پیشرفته تر شدن و با کیفیت تر شدن ابزارها، هنوز درفش مورد استفاده قرار میگیرد. برای اینکه سوراخهای دوخت را کمی باز کنید تا سوزن براحتی از آن عبور کند میبایست یک درفش کنار دست خود داشته باشید. به قیمت امروز تهیه یک درفش حدود 40/000 تومان هزینه در بر دارد.

درفش خارجی
درفش خارجی

7- رنگ لبه

پرداخت و رنگ لبه یک از پروسه های مهم در چرمدوزی میباشد که میبایست لبه های برش خورده را به جهت زیبا شدن و همچنین افزایش دوام کار چرمی پرداخت و رنگ نمود. برای خرید رنگ لبه میتوان از برندهای ایرانی موجود در بازار همانند KPC و امید و … استفاده نمود که هم قیمت ارزانی دارند و هم کیفیت مناسب.

پیشنهاد میشود برای شروع کار سه رنگ پرمصرف مشکی، قهوه ای و عسلی را تهیه نمائید که هر بطری رنگ KPC پلاس حدود 30/000 تومان قیمت دارد که سرجمع میشود 90/000 تومان.

رنگ لبه کی پی سی پلاس kpc
رنگ لبه کی پی سی پلاس kpc

8- ابزار رنگ لبه

همانطور که گفته شد برای رنگ کردن لبه روشهای گوناگون و همچنین ابزارهای گوناگونی وجود دارد که هر شخص با توجه به اینکه با چه ابزاری راحت تر است روش مختص به خود را دارد. معمولا رنگ کردن لبه با استفاده از غلطکهای رنگ انجام میشود که بصورت غطلک رنگ کاسه ای و غطلک رنگ مدادی موجود هستند.

به جهت حساسیت پروسه رنگ لبه پیشنهاد میکنم یک غلطک رنگ کاسه ای کوچک و یک غلطک رنگ قلمی تهیه کنید تا بتوانید قطعات مختلف چرم با اشکال مختلف را رنگ لبه بزنید. این دو ابزار مکمل هم هستند و هر کدام برای نوعی از قطعات چرمی کاربرد دارند. با قیمت امروز یک غلطک رنگ کاسه ای حدود 155/000 تومان و یک غلطک رنگ قلمی حدود 185/000 تومان هزینه دارد که هر دو با هم 340/000 تومان میشوند.

غلطک رنگ کاسه ای
غلطک رنگ کاسه ای
غلطک رنگ لبه
غلطک رنگ مدادی

9- لویس کاتری

زمانیکه میخواهیم لبه های دو یا چند قطعه چرم را روی هم بدوزیم و از طرفی نمیخواهیم ضخامت چرم دوخته شده زیاد شود باید لبه ها را لویس کنیم . لویس به عمل نازک کردن چرم توسط ابزارهای خاص این کار گفته میشود.

در چرمدوزی خانگی یا کارگاهی کوچک، خرید چرخ لویس برقی به لحاظ قیمت بالای آن مقرون به صرفه نیست، از طرفی برای شروع کار چرمدوزی منطقی نیست که ملیونها تومان برای خرید چرخ لویس هزینه کنیم، پس خریدن یک ابزار کوچک بنام چاقوی لویس یا گزن بسیار منطقی و کم هزینه خواهد بود.

اگر کمی لویس کردن بصورت دستی را تمرین کنید، این کار پس از مدتی یکی از مراحل لذتبخش چرم دوزی دستی خواهد بود. فراموش نکنید قبل از هر بار لویس کردن، چاقوی لویس خود را تیز یا اصطلاحا چاق کنید!

قیمت یک چاقوی لویس کاتری در زمان انتشار این مطلب حدود 195/000 تومان میباشد.

لویس دستی کاتری
چاقوی لویس کاتری

10- خط کش یا گونیا

برای برش چرم میبایست از یک خط کش استفاده کنید تا برشهای صاف و تمیزی داشته باشید. اگر میخواهید یک تیر و دو نشان بزنید پیشنهاد میکنم یک گونیا تهیه کنید تا هم کار خط کش را انجام دهد و هم بتوانید قطعات 90 درجه چرمی را برش بزنید. قیمت یک گونیا 20*30 سانتیمتر حدود 95/000 تومان میباشد.

گونیا فلزی
گونیا فلزی

11- پرگار

شاید فکر کنید که پرگار در چرمدوزی چه نقشی میتواند داشته باشد اما جالب است بدانید کشیدن یک خط موازی با لبه چرم برای دوخت یا کشیدن خطوط منحنی برای برشهای منحنی درب کیف، یا جاکارتی و … فقط با یک پرگار امکان پذیر است. یک پرگار فلزی با کیفیت مناسب و خوش ساخت امروزه حدود 180/000 تومان هزینه دارد. البته که پرگارهای گرانتر هم در بازار پیدا میشود اما هزینه اضافه پرداخت کردن برای این مورد منطقی به نظر نمیرسد.

پرگار
پرگار فلزی

12- سنبه دوخت یا سنبه چنگالی

خب رسیدیم به ابزار مورد علاقه خودم یعنی سنبه چنگالی. فارغ از اینکه شما قرار است چه سبکی از چرمدوزی را برای خود انتخاب کنید میبایست نوع دوختهایی که قرار است بزنید را مد نظر داشته باشید. آیا دوست دارید دوخت های صاف داشته باشید یا کوک ها اریب را بیشتر میپسندید. من خودم علاقه شدیدی به دوختهای اریب دارم و بغیر از یک دست سنبه گرد چنگالی، چندین ست سنبه اریب زن با اندازه های مختلف دارم که هر کدام برای نوعی از محصولات چرمی استفاده میشود. مثلا برای دوخت یک بند ساعت ظریف، بهترین گزینه سنبه ای با فاصله دندانه 2.7 میلیمتر و برای دوخت یک کیف دیپلمات، سنبه‌ای با فاصله دندانه 4 میلیمتر انتخاب‌های خوبی هستند.

پیشنهاد میکنم برای شروع کار یک دست سنبه با دندانه های گرد و یک دست سنبه با دندانه اریب تهیه کنید که به قیمت امروز اولی در نوع اقتصادی از 300/000 تومان و دومی در نوع اقتصادی حدود 700/000 تومان هزینه دارد. اگر بخواهید کمی بیشتر هزینه کنید و سمبه هایی با آلیاژ و ساخت حرفه ای تر انتخاب کنید، برای سمبه گرد حدود 900/000 تومان و برای سمبه اریب زن حرفه ای 2/000/000 تومان میبایست کنار بگذارید. مطمئن باشید از خرید سمبه های حرفه ای هیچگاه پیشمان نمی‌شوید.

سمبه چنگالی 5 میل
سنبه دوخت 5 میل
سمبه اریب زن حرفه‌ای برند Diudus
سنبه اریب زن
سمبه اریب زن دوخت چرم
سنبه اریب زن

13- چکش یا مشته

برای ضربه زدن به سمبه ها یا کوبیدن چرم بعد از چسب زدن باید یک چکش و مشته تهیه کنید. یک چکش تفلون برای ضربه زدن به سنبه‌ها حدود 170/000 تومان و یک مشته چدنی حدود 45/000 تومان قیمت دارد. همچنین اگر بخواهید میتوانید از چکش ژله ای در کارهای خود استفاده کنید که مزیت آن حالت ارتجاعی، عدم آسیب به رخ و بافت چرم میباشد.

چکش چرم دوزی تفلون دسته چوبی
چکش چرم دوزی تفلون دسته چوبی
چکش ژله ای لاستیکی
چکش ژله ای لاستیکی
مشته چرم دوزی
مشته چرم دوزی

14- تخته کار

زمانیکه میخواهید چرم را سنبه کاری کنید باید قبل از اینکه فاتحه میز کارتان خوانده شود، یک تخته تفلونی که به تخته کار معروف است زیر چرم خود بگذارید. این تخته، هم باعث میشود چرم لیز نخورد، هم میزتان آسیب نبیند، هم نوک سنبه ها خراب نشوند و هم صدای سنبه کاری کمتر شود. یک تخته کار کوچک 15*15 سانت حدود 38/000 تومان قیمت دارد که انصافا با این قیمت کم کارایی بسیار زیادی دارد و سنگ زیرین آسیاب است!

تخته کار
تخته کار

15- یراق آلات و …

مطمئنا هیچ محصول چرمی بدون یراق آلات و تزئینات زیبایی چندانی ندارد و همانطور که انسانها برای خودشان اکسسوری و زیورآلات میخرند باید برای کارهای چرمی هم زیورآلات و یراق آلات مناسب را تهیه کرد.

برای این مورد نمیتوان هزینه دقیقی پیش بینی کرد اما شما حداقل 1/000/000 تومان برای انواع دکمه، قفل، حلقه بند کیف، سگک، بندگیر، زیپ و … کنار بگذارید. سعی کنید در خرید یراق آلات دقت داشته باشید و در اول کار حجم انبوهی از یراق ها را خرید نکنید که تا ماه ها استفاده نشوند. پیشنهاد میشود بنابر سبک و نوع محصولاتی که قرار است بسازید یراق آلات مناسب در رنگهای پرمصرف را تهیه نمایید.

16- چسب

دوخت چرم بدون اینکه قبل از آن چرم را چسبانده باشید از نظر فنی صحیح نیست و علاوه بر اینکه نمیتوانید دو تکه چرم را بدون چسب روی هم فیکس کنید، در خصوص دوام محصولتان هم نمیتوانید گارانتی خاصی داشته باشید. چسب آهن پرمصرفترین چسب مورد استفاده در هنر چرم دوزی است که برای شروع پیشنهاد میشود از چسبهای تیوپی که هزینه پایینی دارند و از طرفی آغشته کردن چرم با آن آسانتر است استفاده کنید. قیمت هر تیوپ چسب آهن حدود 20/000 تومان هزینه دارد که برای شروع، خرید دو سه تیوپ کفایت میکند.

چسب سینا

خب … تا اینجای کار مواد و ابزاری که برای شروع الزامی هستند را معرفی کردم که به مرور زمان و با حرفه ای تر شدن میبایست ابزارهای خود را بیشتر و بنا‌بر نیازتان خریدهایی شامل انواع یراق و … انجام دهید.

برای خرید مواد و ابزار ذکر شده شما باید حدود 4/5 میلیون تومان هزینه کنید که میتوانید 20 درصد هم برای این میزان کاهش یا افزایش در نظر بگیرید.

ردیفنام ابزارقیمت
1چرم735/000
2نخ موم زده170/000
3سوزن چرمدوزی35/000
4سمبه تک سر300/000
5کاتر80/000
6درفش40/000
7رنگ لبه90/000
8ابزار رنگ لبه340/000
9لویس180/000
10خط کش یا گونیا95/000
11پرگار180/000
12سمبه دوخت دو نوع1/000/000
13چکش و مشته215/000
14تخته کار38/000
15یراق آلات1/000/000
16چسب60/000
جمع کل4/558/000

در این پست به معرفی و بررسی ابزارها و حداقل هزینه برای شروع یک کسب و کار چرمدوزی خانگی پرداختیم و ابزارهای ساده ای را معرفی کردیم که میتوان با استفاده از آنها محصولات چرمی بسیار زیبایی با تمرین و خلاقیت تولید کرد. شما هم اگر تجربه ای در خصوص شروع کار چرم دوزی در خانه دارید میتوانید در بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

3 دیدگاه در “راه اندازی کار چرمدوزی در خانه چقدر هزینه دارد؟

  1. مرتضی عظیمی گفت:

    با این قیمتها واقعا ابزار خوب خریدن سخت شده ولی آدم یا کار نکنه یا اگر میکنه باید ابزارش حرفه ای باشه
    اینایی که با یه سمبه یک سر سوراخ دوخت میزنن و یا چرم میدن لیزر رو اصلا درک نمیکنم که چرا یک ذره به کار حرفه ای اهمیت نمیدهند

  2. رضا آتشک گفت:

    سلام به همه زحمتکشان در عرصه هنر .
    ای کاش در خصوص فروش ابزار آلات کارهای هنری پیشکسوتان این هنرها اقدام نمایند تا هم دست نا اهل کوتاه شود و هم ابزار بی کیفیت در بازار رواج پیدا نکند

    1. مدیر سایت گفت:

      درود
      تیم دوک موک از این موضوع استقبال می‌کنه و اگر ابزار داخلی با کیفیت عرضه بشه بسیار ارزشمند تر از واردات کالا از خارج ایران هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

لویس چرم چیست

لویس چرم چیست؟

لویس چرم چیست؟ در این مطلب با مفهوم لویس چرم آشنا شده و انواع روشها و انواع ابزار لویس چرم را خواهید شناخت. لویس کاری با اهداف متفاوتی انجام میشود که با مطالعه این مقاله خواهید دانست که چرا لویس چرم یکی از مراحل مهم چرم دوزی میباشد.

ادامه »

ساخت کمربند جیب دار (+الگو)

در این آموزش نحوه دو مدل کمربند جیب دار ساده را فراخواهید گرفت که میتوانید با کمی تغییرات مدلهای مد نظر خودتان را هم بسازید.

ادامه »
سبد خرید

برای استفاده بهتر از سایت لطفا vpn را غیرفعال نمایید

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید