preloader
درآمد چرم دوزی در خانه چقدر است؟

درآمد چرم دوزی در خانه چقدر است؟

در این مقاله به بررسی حدودی میزان درآمد چرم دوزی در منزل میپردازیم و میزان حاشیه سود آن را بررسی میکنیم. در ادامه مطلب همراه باشید ...

بروزرسانی : 29 خرداد 1402

پیش گفتار

بسیار عالی! اگر در حال خواندن این مطلب هستید به شما تبریک میگوییم به دلیل اینکه برای راه اندازی کار و یا حداقل افزایش اطلاعاتتان مطالعه میکنید و این اولین قدم و مهمترین قدم راه اندازی هر کسب و کاری است .

امیدواریم پیش از این، مقاله ای که در خصوص هزینه های راه اندازی کار چرم در خانه در وبلاگ منتشر شده بود را مطالعه کرده باشید. بهتر است با توجه به بودجه خود و اطلاعاتی که تا کنون بدست آورده اید، یکبار دیگر قیمت ابزار و یراق چرم دوزی مورد نیازتان را محاسبه کنید تا با اطلاعات جدید تصمیم گیری نمایید.

ما در این مقاله سعی میکنیم به زبان ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی جواب سوال “درآمد چرم دوزی در خانه” را برای شما روشن کنیم تا بتوانید در انتخاب خود تصمیم بهتری بگیرید و با چشمان باز قدم بردارید.

همانطور که در مقاله های قبلی گفتیم، چرم دوزی یکی از رشته های هنری است که با سرمایه کم و مکانی حتی به اندازه یک اتاق در منزل قابل انجام است و میتوان از آن کسب درآمد کرد پس با کمی تحقیق و صرف وقت برای آموزش و تامین مقداری سرمایه، هرچه زودتر شروع کنید و برای کسب تجربه و کسب آموزش از هیچ فرصتی دریغ نکنید.

برای دوخت محصولات چرمی فارغ از ابزارهای مورد نیاز، شما به مواد اولیه نیاز دارید که مهمترین و بخش عمده این مواد اولیه چرم است. بسته به اینکه چه نوع سبک کاری را میخواهید برای خود پایه گذاری کنید میتوانید از انواع چرم مصنوعی یا طبیعی موجود در بازار استفاده کنید که در این مطلب به تولید محصول با چرم طبیعی می پردازیم.

اگر آشنایی اولیه با چرمهای طبیعی داشته باشید، پس میدانید که چرمها به انواع چرم گاوی، بزی، گوسفندی، شتر و … دسته بندی میشوند که هر کدام از این ها به انواع مختلفی با توجه به چاپ، افکت، دباغی و غیر دسته بندی میشوند.

درآمد چرم دوزی در خانه

چرم دوزی یکی از رشته های هنری است که با سرمایه کم و مکانی حتی به اندازه یک اتاق در منزل قابل انجام است و میتوان از آن کسب درآمد کرد پس با کمی تحقیق و صرف وقت برای آموزش و تامین مقداری سرمایه، هرچه زودتر شروع کنید و برای کسب تجربه و کسب آموزش از هیچ فرصتی دریغ نکنید

استراتژی بهای تمام شده

اولین قدم در جهت محاسبه درآمد چرم دوزی، محاسبه بهای تمام شده محصول میباشد تا بتوانید با توجه به هزینه هایی که کرده اید و زمانی که صرف شده، سودی را برای خود در نظر گرفته و قیمت گذاری فروش را انجام دهید.

برای محاسبه بهای تمام شده ، موارد ذیل باید محاسبه و قیمت گذاری شوند:

1- مواد اولیه : مصرف چرم، ضایعات چرم و سایر مواد مصرفی همانند چسب، یراق، زیپ، منسوجات مصرفی مثل نخ، آستر و … .

2- هزینه های ثابت و متغیر : با توجه به اینکه موضوع این مقاله درآمد چرم دوزی در منزل میباشد به هزینه هایی مثل هزینه مکان، انرژی، دستمزد، تبلیغات و… نمی پردازیم و ملاک را بر اساس کمترین هزینه ممکن میگذاریم.

درآمد چرم دوزی در خانه

زمان صرف شده

پس از آیتم هزینه مواد اولیه و مصرفی، مهم ترین آیتم قابل بررسی زمان صرف شده برای تهیه محصول میباشد. شما باید محاسبه کنید که در طی 26 روز کار در ماه و هر روز میانگین 7 الی 10 ساعت فعالیت، چند محصول و یا بعبارتی چند فوت چرم را میتوانید به محصول تبدیل نمایید.

بهتر است اگر قبلا کار چرم دوزی نکرده اید به شما گوشزد کنیم که نشستن مداوم برای چرم دوزی با دست و انجام برش و دوخت دوسوزنه میتواند اذیت کننده و آسیب زننده باشد پس اگر خیلی بخواهید زمان بگذارید بیشتر از روزی 7 تا 10 ساعت نمیتوانید کار کنید چون در صورت رعایت نکردن این موضوعات، بزودی خسته و از نظر جسمی و روحی فرسوده خواهید شد.

بصورت تجربی میتوان گفت اگر در برش و دوخت سریع و تمیز باشید و زمان کارهای دیگر مثل پرداخت لبه، نصب یراق و زمانهای پرت (هدر رفته) را محاسبه کنید، در هر روز کاری میتوانید بصورت میانگین 5 پا (فوت) محصول با کیفیت تهیه کنید و این یعنی ماهانه حدود 130 فوت چرم با دوخت دستی و در ازای کار کردن یک شخص.

پر واضح است اگر محصولاتی که چرم مصرفی آنها بیشتر است را مبنای محاسبات قرار دهید، مقدار تولید ماهانه بیشتر از این خواهد بود. بعنوان مثال مصرف چرم یک کیف دستی زنانه حدود سه برابر یک کیف پول است. همچنین اگر بخواهید چرخ تهیه کنید میتوانید این مقدار را به دو الی سه برابر افزایش دهید که فعلا موضوع بحث ما نیست.

بهتر است اگر قبلا کار چرم دوزی نکرده اید به شما گوشزد کنیم که نشستن مداوم برای چرم دوزی با دست و انجام برش و دوخت دوسوزنه میتواند اذیت کننده و آسیب زننده باشد پس اگر خیلی بخواهید زمان بگذارید بیشتر از روزی 7 تا 10 ساعت نمیتوانید کار کنید چون در صورت رعایت نکردن این موضوعات، بزودی خسته و از نظر جسمی و روحی فرسوده خواهید شد.

درآمد چرم دوزی در خانه

محاسبه

اگر بخواهیم بصورت تجربی محاسبه انجام دهیم :

130 پا چرم گاوی قیمت میانگین 50.000 تومان جمعا معادل 6.500.000 تومان

هزینه نخ، رنگ، آستر، یراق، خرج کار و ضایعات هر پا چرم معادل 20 درصد قیمت چرم که میشود 1.300.000 تومان ( این مورد بسته به محصولات مختلف بسیار متنوع است و نمیتوان قانون ثابتی برای آن در نظر گرفت)

جمع کل هزینه : 7.800.000

قیمت فروش هر پا چرم (محصول شده) : 200 هزار تومان و جمعا معادل 26.000.000 تومان

سود خالص : 18.200.000

جمع بندی

با توجه به محاسبات فوق، سود فعالیت یک شخص در منزل و با فرض تولید محصولات کم کار و پرکار بصورت ترکیبی، حدود 18.200.000 تومان میباشد که با تغییر استراتژی تولید و متناسب با تقاضا و شرایط بازار این رقم را میتوان افزایش داد. همانطور که میدانید برخی کالاها همانند کمربند چرمی و جاکلیدی سود مناسبی دارند ضمن اینکه تولید کمربند و جاکلیدی نسبت به محصولات دیگر ساده تر و سریعتر است. پس اگر بصورت تخصصی بر روی تولید، بازاریابی و فروش کمربند مردانه و جاکلیدی فعالیت مستمر انجام شود، میتوان حاشیه سود مناسبی از بازار تولید و فروش این کالا کسب نمود. برخی محصولات همانند بند چرمی ساعت علیرغم اینکه چرم مصرفی و هزینه مواد اولیه کمی دارند اما به دلیل ظرافت کار قیمت فروش بالاتری داشته و سود بیشتری دارند.

در صورتیکه این کار بصورت دو تا چند نفره در یک کارگاه کوچک خانگی انجام شود و با برنامه های مدون بازاریابی و استفاده از پتانسیل های تبلیغات در شبکه های اجتماعی همراه شود، میتوان سهم خوبی را در بازار تولید و فروش این محصولات بدست آورد. فراموش نکنید همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، در این راه قبل از هر اقدامی تحقیق، کسب آموزش و تجربه، مهمترین موضوع میباشد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

سود فعالیت یک شخص در منزل و با فرض تولید محصولات کم کار و پرکار بصورت ترکیبی، حدود 18.200.000 تومان میباشد که با تغییر استراتژی تولید و متناسب با تقاضا و شرایط بازار این رقم را میتوان افزایش داد

شما هم اگر تجربه تولید محصولات چرمی در منزل را دارید خوشحال میشویم تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید و در خصوص درآمد چرم دوزی در منزل نظرات خود را اعلام کنید.

20 دیدگاه در “درآمد چرم دوزی در خانه چقدر است؟

  1. مرادی گفت:

    من سه سال هست که کار چرم رو شروع کردم و کلاس هم نرفتم و فقط تجربی یاد گرفتم . اولش به دوست و اشنا میفروختم محصولاتم رو و بعدش که کارهام تمیز تر شد توی بازار مشتری عمده پیدا کردم و الان فقط با اونا کار میکنم. درامد بستگی به تمیز بودن کار ، توانای ارتباط گرفتن و بازار داره تا الان من با یه نفر نیرو ثابت که سه چهار ماه اخر سال دو تا سه نفر هم اضافه میکنم میانگین ماهی 30 تا 35 خالص درمیارم و راضی هستم. البته که بعضی وقتا هم میشه یه نیرو هم زیاده ولی نباید نا امید شد و تلاش نکرد

    1. مدیر سایت گفت:

      آقا/ خانم مرادی عزیز
      سلام
      تبریک به شما. پس مطمئنا شما بازار رو خوب شناختید و از فرصتهاتون بخوبی استفاده میکنید که حتما بدون هزینه بدست نیومده
      به امید موفقیت بیشتر

    2. سجاد گفت:

      آقا مرادی سلام
      امیدوارم حالتون خوب باشه
      آقا من تازه می‌خوام کار چرمو شروع کنم میتونم یه فرصتی یه صحبت تلفنی با هم داشته باشیم تا یه مقداری فضا برام روشنتر سه و بتونم از تجربیات شما استفاده کنم

    3. سحر گفت:

      درود بر شما خواهر عزیز و باغیرت
      و تشکر از سایت دوک موم که با اطلاعات درست، به ما امید و انگیزه می‌دین
      شاد و سلامت باشید همه مردم ایران

  2. بهاره گفت:

    خیلی موضوع جالبی بود که هیچ جایی بهش اشاره نشده و هر کسی که کار چرم انجام میده این نکته ها رو در اختیار تازه کارها قرار نمیدن
    من تازه شروع کردم بصورت آنلاین دارم سعی میکنم مشتری پیدا کنم ولی نمی‌دونم چطوری قیمت گذاری کنم که مشتری جذب بشه چون قیمت مناسب میدم یه مشکل هست قیمت پایین هم میدم یه مشکل دیگه کاش کسی بود راهنمایی میکرد

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام بهاره عزیز
      مبحث قیمت گذاری و فروش بسیار گسترده و نیازمند علم، تجربه و شناخت بازار هست.
      مطمئنا زمانیکه تولیدات شما یک نیاز رو برآورده کنه مشتری حاضر هست مبلغ آن را بپردازه و باید موضوع عرضه و تقاضا رو مد نظر داشته باشد. اگر توی فصل تابستون شما دستکش تولید کنید یا اگر وقتی مخاطبان شما اکثرا خانم هستند محصولات شما مناسب آقایان باشه مطمئنا تاثیر مناسب رو نخواهید گرفت. بهتره پیش از تولید و قیمت گذاری ابتدا در زمینه تحقیق و توسعه قدم بردارید.
      موفق باشید.

    2. Veni گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر بخواهیم برای مجوز تولید خانگی اقدام کنیم در صنایع دستی باتوجه به صرفه جویی در وقت و تمیزی کار میشه از برش های لیزری کمک بگیریم؟

      1. مدیر سایت گفت:

        سلام وقت شما بخیر بهاره جان
        برای برش چرم بصورت معمول سه راه وجود داره :
        1- برش با دست
        2- برش با قالب دایکات و دست
        3- برش با لیزر

        روش اول بسیار معمول هست و بسیاری از چرمدوزان حرفه ای دست دوز کار از همین روش استفاده میکنن
        روش دوم صنعتی تر هست و اغلب کارگاه های پرتیراژ که معمولا چند مدل خاص و تکراری رو تولید میکنن استفاده میکنن (بخاطر هزینه ساخت قالب)
        و روش سوم که الان مرسوم شده استفاده از لیزر هست که سرعت کار بیشتر میشه ولی مشکلات خودش رو داره مثل سیاهی و دوده ای که ایجاد میکنه

        برای کسب مجوز سازمان باید راسا از خود سازمان پرس و جو کنید ولی برش با دست مثل دوخت دوسوزنه هست، هم ارزش و اصالت بیشتری داره و هم با کمی تمرین میتونید سرعت و دقتتون در برش رو بالا ببرید ضمن اینکه از کثیف کاری و وقتی که برای لیزر هدر میشه هم جلوگیری میکنید.

        موفق باشید.

  3. سميرا گفت:

    سلام مرسي از مطالب خوبي كه در اختيار ما گذاشتيد من خيلي به كار چرم علاقه دارم اما بازار فروش نميتونم پيذا كنم خيلي دوست دارم به صورت عمده سفارش بگيرم اگر در اين مسير راهنمايي كنيد ممنون ميشم

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای سفارش عمده گرفتن باید ابتدا نگاه تولیدی و امکانات تولید عمده رو هم داشته باشید و امکانات کارگاهی هر چند کم رو تهیه کنید. مثل چرخ دوخت، لویس و …
      در قدم بعدی باید یک مدت کار تحقیقاتی انجام بدید و بازارها و نیاز ها و میزان فروش و بهای تمام شده رو محاسبه و بررسی کنید.
      بعد میتونید چند مدل کار که طرفدار و مصرف بیشتری هم دارید تهیه و بصورت حضوری با فروشگاههای پوشاک، گالری های هنری، غرفه های موجود در مراکز خرید و … وارد مذاکره بشید و شاید ممکن باشه در ابتدا مجبور باشید برای بدست آوردن بازار تخفیفات مناسب و کالای امانی هم نزد فروشنده بگذارید.
      اگر نخواهید امکانات کارگاهی رو تهیه کنید روش دوخت با دست رو باید پیش بگیرید که تیراژ تولید پایینتر هست اما به تناسب کارها قیمت و ارزش بیشتری دارن.
      به امید موفقیت شما

  4. زیبا گفت:

    به نظرم توی محاسبات این مقاله همه موارد رو دست پایین گرفته شده مثلا روزی دو تا سه فوت محصول دوختن خیلی کمه و اگه یه نفر نیمه حرفه ای باشه میشه راحت تا هفت هشت فوت کار بدوزه
    مخصوصا کیف زنانه که بسیار پرمصرف و پرفروش هست

  5. مهتاب گفت:

    سلام خسته نباشید خدمت دوستان و عوامل محترم سایت
    من تجربه خودم در این کار رو بعد چهار سال کار میگم خدمتتون
    کار من از جایی شروع شد که برای سرگرمی و اینکه اوقات فراغتم رفتم سراغ چرم دوزی اما کم کم کارم رسید به تولید و فروش چرم و سراج شدم 😂
    اوایل فقط کار دست دوز انجام میدادم ولی کم کم چرخ خریدم و بقیه ابزارهای کارگاه رو و الان هم یه کارگاه 60 متری دارم که غیر خودم یک تا سه نفر هم کار میکنن . البته بگم که توی این مدت هم همش سعی کردم اموزش ببینم و تحقیق کنم تا جایی که الگو هم خودم با نرم افزار طراحی میکنم و کارهایی طراحی میکنم که ترجیحا منحصر به خودم باشه و کس دیگه تولید نکنه .
    درآمد رو فقط نمیگم 😉 ولی خوبه خدارو شکر راضیم
    بگذریم که با این گرونیها خیلی کار سخت شده اما خدا رو شکر
    ضمنا اینم بگم من همه چیز تولید میکنم و هر چیزی که با چرم بشه تولید کرد و فروخت من تولید کردم و میکنم .
    موفق باشد

    1. Darya گفت:

      خب منظورت این بود که جای خالی نزاشتی ن؟

  6. محمدطاها عزیزی گفت:

    کار چرم دوزی بر خلاف اینکه خیلی دست زیاد شده اما هنوز جای پیشرفت داره و اگر داخل اینستاگرام نگاه کنید میبیند که خیلیها هنوز کار استاندارد و در حد دست دوز تولید نمیکنن و فقط یه الگوی آماده میگیرن یا اینکه چرم لیزر شده میخرن و میدوزن و میشیه حدس زد که فروش زیادی ندارند اما از طرفی کسانی که کار کاملا دست دوز تولید میکنن و حرفه ای هستن دارن خوب کار میکنن و پول خوب هم میگیرن چون مشتری فرق کار خوب و بد رو کاملا متوجه میشه . بگذریم از مشتری هایی که دنبال کار ارزون هستن و همینکه چرم باشه براشون کافیه.

  7. مهدی ایرانمنش گفت:

    سلام وقت بخیر ایرانمنش هستم از کرمان من میخواهم کار چرم دوزی تازه شروع کنم یا به نظر شما با دست دوز باشد بهتره یا اینکه با چرخ صنعتی یا با چرخ تولید کنم سرعت عمل بالاتر نمیرود جواب بله ولی چون دست دوز نیست ایا اشکال ندارد توی بازار میتوانم تولیداتم را بفروشم یا نه ممنون از راهنمایی شما

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام و خسته نباشید
      پاسخ این سوال بسته به سیاستی هست که شما میخواید در تولید و فروش به کار بگیرید.
      اگر بعنوان شغل اول و فول تایم بخواید کار کنید، بهتر هست به سمت تولید صنعتی ، یعنی تولید با چرخ برید و اگه قرار هست پارت تایم به این کار بپردازید، کار دست دوز گزینه بهتری هست. البته که هر کدام این روشها مزایا و معایبی دارند که مهمترین آنها، سرعت انجام کار و هزینه های تولید و تنوع و تعداد مشتری هست. اگر میخواهید کار دست دوز انجام بدید بهتر هست کار متفاوت انجام بدید و روی تمیزی برش و دوخت و پرداخت لبه تمرکز کنید تا مشتری خاص هم داشته باشید و بتونید بابت زمانی که میزارید هزینه هم دریافت کنید. مزیت کار دست دوز این هست که شما وقت بیشتری برای یک کار میگذارید و هزینه بیشتری دریافت میکنید، از طرفی تولید صنعتی وقت کمتری برای تولید صرف میشه و به همون نسبت باید هزینه ها رو کنترل کنید تا قیمت های رقابتی ارائه بدید.
      پیشنهاد میکنم با توجه به سرمایه و سبک کار و روحیاتتون، مزایا و معایب هر دو روش تولید رو لیست کنید و بهترین رو انتخاب کنید.
      به امید موفقیت شما.

  8. Yas گفت:

    با سلام من شهرستان هستم میخام تو تهران عمده فروش چرم پیدا کنم کارامو براش بفرستم لطفا راهنمایی بفرمایید چه جوری میشه این کارو کرد؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر منظورتون کارهای چرم دست دوز هست که معمولا در تهران گالری هایی که صنایع دستی میفروشن میتونید همکاری داشته باشید . اگر تولید بصورت صنعتی دارید هم که باید حضورا تشریف بیارید و فروشگاههای عمده فروش رو مذاکره کنید مثلا حومه میدان فردوسی و بصورت پراکنده در خیابان جمهوری، میدان بهارستان، خیابان سعدی میتونید این دوستان رو پیدا کنید. البته همکاری با این دست از فروشگاهها میطلبه که بسیار انعطاف پذیر باشید و حتی ممکن هست به شما پیشنهاد بدهند جنس امانی بهشون بدید تا هر زمان فروختن با شما تسویه کنند که این روش هم ریسکهای خاص خودش رو داره. در هر صورت اگر بخواید فروش مستقیم به مصرف کننده بصورت B2C نداشته باشید بازاریابی حضوری موثرترین راه برای منظوری که شما دارید هست .
      موفق باشید.

  9. هدیه گفت:

    سلام . ممنون از مطالب خوب تون . من چرم دوزی با دست انجام میدم . ولی فروشم کمه . دوختم خوبه . کسی تو اینترنت اعتماد نمیکنه. دوس دارم درامد داشته باشم . نمیدونم چرا کار دست نمیخرن. چرم طبیعی قیمتش بالاست . چرم مصنوعی کیفیتش پایینه . خیلی دوس دارم درآمد داشته باشم . دوختم تمیز. ولی ناامید شدم . اخه چرم زیاد شده ؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام هدیه جان
      امروز فروش بخاطر بسترهای جدیدی که امدن و فروش انلاین تقریبا داره جا میوفته بسیار راحت تر و پر سرعت تر شده البته که شرایط اقتصادی بازار در حال حاضر برای همه کسب و کارها نا به سامان هست.
      از همه بسترهای فروش مثل اینستاگرام، سایتهای اینترنتی مثل دیجی کالا، باسلام، دیوار و … استفاده کنید.
      قطعا هر کاری در بدو شروع سختی های خودش رو داره اما با پشتکار و صبر حتما به نتیجه دلخواه میرسید. مهم این هست که دایم در حال پیگیری و تلاش باشید و نا امید نشید.
      ممکن هست کاری که از نظر شما خوش دوخت و خوش مدل هست از نظر مشتری اینطور نباشه و باید مشتری رو برای برآورد خواسته هاش تحلیل کنید و اون چیزی رو تولید کنید که مشتری میخواد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

لویس چرم چیست

لویس چرم چیست؟

لویس چرم چیست؟ در این مطلب با مفهوم لویس چرم آشنا شده و انواع روشها و انواع ابزار لویس چرم را خواهید شناخت. لویس کاری با اهداف متفاوتی انجام میشود که با مطالعه این مقاله خواهید دانست که چرا لویس چرم یکی از مراحل مهم چرم دوزی میباشد.

ادامه »

ساخت کمربند جیب دار (+الگو)

در این آموزش نحوه دو مدل کمربند جیب دار ساده را فراخواهید گرفت که میتوانید با کمی تغییرات مدلهای مد نظر خودتان را هم بسازید.

ادامه »
سبد خرید

برای استفاده بهتر از سایت لطفا vpn را غیرفعال نمایید

خانه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید